Kupując bilet na pociąg PKP Intercity, możesz spotkać się z opcją „brak gwarancji miejsca do siedzenia”. Czy faktycznie grozi Ci podróż na stojąco na korytarzu? Niekoniecznie. W praktyce często znajdziesz wolny fotel w pociągu, musisz jednak liczyć się z tym, że w każdej chwili może pojawić się inny pasażer z miejscówką na to miejsce. Co wtedy? Oddajesz swoje miejsce i szukasz innego lub…kupujesz bilet wcześniej i cieszysz się komfortową podróżą!
Bilet bez gwarancji miejsca do siedzenia oznacza, że podczas podróży pociągiem nie masz przypisanego konkretnego fotela. W praktyce możesz zająć dowolne miejsce siedzące w wagonie, jednak musisz liczyć się z tym, że na trasie może pojawić się pasażer z numerowanym biletem i miejscówką właśnie na ten fotel. W takiej sytuacji jesteś zobowiązany, aby ustąpić mu miejsca i poszukać innego wolnego fotela lub w razie konieczności kontynuować podróż na stojąco.
Czy brak gwarancji miejsc do siedzenia może zaskoczyć? I tak i nie. W serwisie EuroPodróże.pl informację na temat braku gwarantowanych foteli pojawia się już na etapie rezerwacji przejazdu, przed dokonaniem opłaty za bilet. Jest to czytelny i duży komunikat Uwaga! Brak gwarancji miejsca do siedzenia! Towarzyszy mu także informacja o tym, że wszystkie miejsca w pociągu zostały już zarezerwowane i przewoźnik nie gwarantuje miejsca do siedzenia, ale podróżni wciąż mogą kupić bilet na ten pociąg. Charakterystyczna jest także wyszarzona mapa siedzeń.
Osoby, które decydują się na opcję przejazdu pociągiem bez gwarancji miejsca do siedzenia są więc jej świadomi i akceptują warunki podróży lub szukają alternatywnego połączenia. Sami komunikat bywa jednak często sporym zaskoczeniem, dlatego zawsze zachęcamy do wcześniejszego planowania przejazdu i zakupu biletów z wyprzedzeniem.
W jakich pociągach funkcjonuje ten system i co stoi za decyzją PKP Intercity?
Bilet bez gwarancji miejsca do siedzenia to opcja, na którą możemy się natknąć w pociągach TLK, IC i EIC.
Rozwiązania ma na celu zapobiec fikcyjnym rezerwacjom, które przed wprowadzeniem zmian często blokowały możliwość zakupu biletu z miejscem siedzącym dla pasażerów, którzy faktycznie byli zdecydowani na podróż.
Obecny system sprzedaży jest więc bardziej transparentny, a pasażerowie otrzymują możliwość wyboru fotela lub informacje na temat braku gwarancji miejsca do siedzenia przed dokonaniem płatności za przejazd.
Czy w Intercity brak gwarancji miejsca do siedzenia zawsze oznacza podróż na stojąco? Może się tak zdarzyć. Wiele zależy od popularności danego połączenia i związanego z nim zapełnienia pojazdu. Praktyka pokazuje jednak, że zdecydowana większość podróżnych znajduje miejsca do siedzenia, wybrana opcja przejazdu wymaga od nich jednak większej elastyczności i ewentualnej mobilności. Pasażer z biletem PKP brak gwarancji miejsca do siedzenia może zająć każdy dostępny fotel i zająć go, aż do momentu zgłoszenia się osoby, która kupiła bilet z rezerwacją na to konkretne miejsce.
Odpowiadając więc na wcześniejsze pytanie: - nie zawsze - w wielu przypadkach miejsca są dostępne, - szansa na znalezienie miejsca rośnie poza szczytem i na krótszych odcinkach, - wolne miejsce najtrudniej znaleźć w piątki i niedziele, w sezonie wakacyjnym, w długie weekendy.
Bilet bez gwarancji miejsca do siedzenia ma swoje plusy i minusy. Wśród tych pierwszych na pewno znajduje się większa elastyczność, jaką daje możliwość podróżowania bez wcześniejszej rezerwacji miejsca, zwłaszcza w przypadku spontanicznej decyzji o podróży. Co więcej, jeśli pociąg nie jest bardzo zatłoczony, istnieje realnie duża szansa na znalezienie miejsca i komfortową podróż, nawet jeśli nie mamy przypisanego fotela.
Nie sposób jednak nie wspomnieć o mankamentach takiej podróży. Brak gwarancji miejsca do siedzenia to mniejsza pewność wolnego fotela i komfortu na całej trasie przejazdu. Ma to szczególnie duże znaczenie podczas wielogodzinnych podróży oraz w przypadku osób o gorszej kondycji fizycznej lub podróżujących z dziećmi.
Co więc jeśli miejscówki zostały już sprzedane, a Ty obawiasz się podróży na stojąco? Oto 5 sposobów, by zwiększyć komfort podróży bez miejscówki!
W przypadku popularnych połączeń często zdarza się tak, że pociąg o wybranej godzinie jest pełny, podczas gdy skład odjeżdżający kilkadziesiąt minut później jest zapełniony jedynie częściowo. Aktualne obłożenie pociągów możesz sprawdzić już na etapie rezerwacji biletu, gdzie otrzymujesz graficzną prezentację ilości wolnych miejsc w postaci zielonych lub pomarańczowych foteli, oznaczających poziom zapełnienia danego składu. Warto przy tym pamiętać, że informacje mają charakter ogólny i dotyczą całej trasy, zapełnienie składu może być więc mniejsze lub większe na danych odcinkach.
Jeśli w systemie sprzedaży biletów w 2 klasie PKP brak gwarancji miejsc do siedzenia to jedyna możliwość podróży, poszukaj wolnego fotela gdzie indziej! Być może miejsca w 1 klasie są mniej obłożone? Takie rozwiązanie z pewnością będzie nieco droższe, ale być może cena nie będzie znacznie wyższa, a większy komfort podróży sprawi, że na miejscu będziesz bardziej wypoczęty.
Bilet bez gwarancji miejsca do siedzenia to zmora pasażerów zwłaszcza na dłuższych trasach. Przykładem może być pociąg relacji Kraków Główny - Gdynia Główna, popularny zwłaszcza w okresie wakacyjnym. Gdy system nie pozwala już na zakup biletu z miejscówką na całą trasę, możesz spróbować dokupić go na dostępny odcinek np. Kraków Główny - Warszawa Wschodnia, na kolejny odcinek osobny dokument bez gwarancji miejsc do siedzenia. Takie rozwiązanie z pewnością będzie wymagało zmiany miejsca w połowie podróży, ale znaczna jej część upłynie w komforcie.
W przypadku planowania podróży najlepiej zapobiegać niespodziewanym sytuacjom niż mierzyć się z nimi tuż przed wyjazdem. Dlatego zdecydowanie najlepszą opcją, aby uniknąć podroży bez gwarancji miejsca siedzącego jest zakup biletu z wyprzedzeniem. System rezerwacji odblokowuje sprzedaż już na 30 dni przed datą odjazdu, dzięki czemu, jeśli jesteś pewien daty swojej podróży, możesz zakupić bilet znacznie wcześniej. Oprócz pewności wolnego fotela, zyskujesz także możliwość wyboru konkretnego miejsca, a także lepszą cenę biletu. W zależności od etapu sprzedaży biletów, jest to nawet 45% taniej!
Bywa, że brak gwarancji miejsca do siedzenia skłania podróżnych do poszukiwania bardziej kreatywnych rozwiązań. Część z nich liczy np. że uda im się spędzić podróż przy stoliku w wagonie restauracyjnym. Tego rozwiązania zdecydowanie nie polecamy. Regulamin korzystania z WARS-u mówi jasno - w WARS-ie można siedzieć tylko podczas konsumpcji. Po zakończeniu posiłku lub w przypadku braku zamówienia obsługa może poprosić Cię o opuszczenie miejsca.
Aby uniknąć stresu związanego z brakiem miejsca do siedzenia w pociągu, najlepiej sprawdzić dostępność miejscówek przed zakupem biletu.
Możesz to zrobić już na etapie rezerwacji, sprawdzając aktualne zapełnienie pociągów i wybierając najmniej oblegane połączenie.
Dokonując rezerwacji w serwisie EuroPodróże.pl, zyskujesz podgląd rozkładu miejsc w poszczególnych wagonach oraz szczegółowe informacje na temat wybranego składu.
Komunikat „Brak gwarancji miejsca do siedzenia” pojawia się wyraźnie przed finalizacją zakupu.
Potrzebujesz pomocy w zakupie biletu? Skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta. Pomożemy Ci znaleźć odpowiednie połączenie i najdogodniejszą opcję przejazdu.** Jesteśmy do Twojej dyspozycji od poniedziałku do niedzieli w godzinach 07:00 - 23:00**.
To bilet na przejazd bez przypisanego fotela. W trakcie podróży możesz zająć dowolne miejsce w pociągu, ale musisz je zwolnić, jeśli pojawi się pasażer z miejscówką o tym numerze.
System sprzedaży biletów bez gwarancji miejsca obowiązuje w pociągach TLK, IC i EIC. Taka informacja na bilecie może się pojawić zwłaszcza na trasach o dużym zainteresowaniu.
Nie. W praktyce większość pasażerów znajduje wolne fotele, choć nie ma takiej gwarancji.
Kup bilet wcześniej, sprawdź alternatywne połączenia lub rozważ zakup biletu w 1 klasie.
O wolny fotel bez gwarancji miejsca najtrudniej w piątki, niedziele, wakacje i długie weekendy. Zatłoczone mogą być także popularne trasy w godzinach szczytu np. Kraków - Warszawa w godzinach porannych lub popołudniowych.
Wybierasz się w podróż i zastanawiasz się, czy można kupić bilet w pociągu? Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest wcześniejszy zakup biletu. Możesz go kupić nie tylko w kasie na dworcu, ale również wygodnie w wyszukiwarce połączeń lub aplikacji EuroPodróże. Co w sytuacji, kiedy wcześniejszy zakup biletu nie jest możliwy?
Planujesz podróż pociągiem i zastanawiasz się, czy zabierać ze sobą prowiant? A może obawiasz się, że nie zdążysz nic kupić przed odjazdem? Spokojnie – w wybranych pociągach PKP Intercity działa wagon restauracyjny WARS, w którym zamówisz ciepły posiłek, słodkie i słone przekąski oraz napoje. Co można zjeść w Warsie, ile kosztują dania i w których pociągach znajdziesz ten wagon? Czytaj dalej, wszystko wyjaśniamy w poniższym artykule!
Bilet elektroniczny PKP to alternatywa dla tradycyjnych papierowych biletów dostępnych w kasach dworcowych. Szybko i wygodnie zakupisz go online – bez czekania w kolejkach i o niemal każdej porze dnia. Czytaj dalej i sprawdź, jak działa bilet elektroniczny, jak go nabyć, okazać do kontroli, dokonać jego zwrotu lub uzyskać fakturę za zakup.
Wybór odpowiedniego wagonu podczas planowania podróży kolejowej może znacząco wpłynąć na komfort i zadowolenie z przejazdu. Zastanawiasz się, czy lepiej wybrać wagon bezprzedziałowy, oferujący otwartą przestrzeń? Czy może przedziałowy, zapewniający większą prywatność i spokój? W tym artykule znajdziesz odpowiedź na pytanie, jaki rodzaj wagon wybrać. Opisujemy ich cechy charakterystyczne, zalety, ale także rodzaje pociągów, w których te wagony są wykorzystywane.
Podróże pociągiem to wygodna i ekologiczna opcja przemieszczania się po Polsce, jak i na trasach międzynarodowych. Aby jednak przejazd był bezproblemowy, niezbędny jest bilet. Najlepiej nabyć go z wyprzedzeniem, szczególnie jeśli planujesz wycieczkę składami PKP Intercity. Gdzie kupić bilet na pociąg? Jakie są najwygodniejsze sposoby zakupu biletu? O tym przeczytasz w dzisiejszym artykule! Dodatkowo przedstawimy Ci instrukcję krok po kroku, jak kupić bilety kolejowe online.