Stoisz na peronie i czekasz na pociąg i nagle na tablicy informacyjnej wyskakuje komunikat o opóźnieniu Twojego pociągu? Masz trzy wyjścia – wykażesz się cierpliwością i poczekasz, bo chcesz odbyć zaplanowaną podróż, zwrócisz zakupiony bilet pkp i kupisz na następny pociąg lub zrezygnujesz z podróży. Wszystko jednak ma swoje granice, a pasażer powinien znać swoje prawa i z nich korzystać. Tobie również może zdarzyć się spóźnienie na pociąg. W niniejszym artykule przedstawiamy, w jaki sposób uzyskać rekompensatę za opóźnienie pociągu lub spóźnienie pasażera.
Jeśli mimo zwiększającego się opóźnienia wsiadasz do pociągu i decydujesz się na podróż, odbierz od konduktora (lub z kasy biletowej po przyjeździe) dokument, a następnie złóż reklamację i odbierz część środków za bilet. Możesz to zrobić, jeśli opóźnienie wynosi powyżej 60 min, a koszt Twojego biletu był wyższy niż 80 zł. Przewoźnik zabezpieczył się na wypadek krótszych opóźnień i minimalnej kwoty reklamacji. Restauracyjne jedzenie zamówimy więc w każdym Pendolino i InterCity Premium oraz w niektórych pociągach InterCity.
Dotyczy Cię opóźnienie pociągu? PKP odszkodowanie rozpatruje na następujących zasadach:
Minimalna kwota reklamacji (zwrotu) nie może być niższa niż 4 euro lub 16 zł – jeżeli 25% lub 50% ceny biletu nie przekracza tej wartości, to reklamacja nie zostanie uznana. Po prawidłowym złożeniu reklamacji i uznaniu przez przewoźnika, że pasażer spełnia warunki, rekompensata trafia bezpośrednio na Twoje konto do 30 dni roboczych. Jeśli nabyłeś bilet przez EuroPodróże.pl, możesz liczyć na szybszy zwrot.
Wyobraź sobie taką sytuację… Pociąg, na który kupiłeś bilet, ma opóźnienie. Na szczęście nie jest to jedyne połączenie, a za zaledwie 20 min odjeżdża inny pociąg. Nie wiesz, co zrobić? Możesz zwrócić bilet i nabyć następny. Jeśli zrobisz zwrot biletu przez EuroPodróże.pl – pieniądze szybciej wrócą na Twoje konto. Możesz też złożyć reklamację do przewoźnika samodzielnie.
Jak zwrócić bilet i otrzymać 100% ceny biletu na opóźniony pociąg? Zgłoś reklamację/ wniosek o zwrot (formularz). Jedyne, co musisz zrobić to przesłać nowy bilet w formie PDF lub zdjęcia. W tym wypadku nie musisz mieć dodatkowo poświadczenia o niewykorzystaniu tego biletu.
Zasady zwrotu biletu na opóźniony pociąg:
Zdarza się z różnych powodów, że to nie pociąg ma opóźnienie, a pasażer. W tym wypadku pasażerowi również przysługuje prawo reklamacji za niewykorzystany bilet pkp. Jak uzyskać zwrot pieniędzy?
Niezależnie od tego, czy nie dotarłeś na pociąg z własnej winy, czy na Twojej drodze stanęły inne, niezależne od Ciebie przeszkody, złóż reklamację – samodzielnie lub przez EuroPodróże.pl. Odzyskanie pieniędzy jest możliwe wyłącznie, jeśli pasażer spełnia następujące warunki:
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia reklamacji przysługuje Ci zwrot w wysokości 85% ceny niewykorzystanego biletu.
Przykład: Jeżeli Jan Kowalski zakupił bilet na pociąg z Krakowa do Warszawy na godz. 17.17 (przyjazd do Warszawy o godz. 20.42) i z powodu korków spóźnił się na wymieniony wyżej pociąg, może nabyć bilet na inny pociąg na tej samej trasie. Ważne, żeby przejazd rozpoczął się w czasie przejazdu pierwotnego pociągu. Przykładowo drugi bilet może nabyć na pociąg na trasie Warszawa-Kraków, który odjedzie o godz. 18.23. Jan Kowalski spełni w ten sposób warunki reklamacji za niewykorzystany bilet. Dotyczy to również sytuacji, w której nastąpiła pomyłka przy zakupie w przypadku kierunku trasy.
Miałeś podróż z przygodami? Spokojnie, masz czas, żeby ochłonąć i przygotować informacje oraz dokumenty potrzebne do złożenia reklamacji. W przypadku pociągów PKP obowiązują następujące terminy:
Mamy nadzieję, że nasz artykuł okazał się pomocny. Zapraszamy do śledzenia kolejnych tekstów w ramach poradnika dla podróżujących. Ułatwiamy podróżowanie!